Wielkimi krokami zbliża się jeden z najbardziej wyczekiwanych okresów w roku. Uwielbiamy Boże Narodzenie ze względu na wyjątkową atmosferę, możliwość spędzenia czasu z bliskimi, ale też – nie ma co ukrywać – prezenty! To ostatni moment, by skompletować gwiazdkowe upominki dla rodziny i przyjaciół. Kogo zamierzamy w tym roku obdarować? Jaki powinien być prezent idealny?
Pieniądze - najbardziej pożądanym podarunkiem
Z badania, przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie sieci salonów Empiku wynika, że najwięcej, bo aż 45 proc. Polaków chciałoby znaleźć pod choinką pieniądze. 39 proc. wskazuje na kosmetyki, a 37 proc. - na produkty RTV i elektronikę. Niemal połowa ankietowanych (46 proc.) uważa, że idealny podarunek powinien być raczej praktyczny niż hobbystyczny.
Źródło: Empik
Na pragmatyczne podejście Polaków, wskazują także wyniki badania, przeprowadzonego przez Deloitte. Tu jednak wskazania z topu listy życzeń zamieniły się miejscami. Najbardziej wyczekiwane są w tym roku kolejno: kosmetyki i perfumy, pieniądze oraz gadżety elektroniczne. Preferencje różnią się jednak w zależności od płci. Kobiety najbardziej chciałyby otrzymać pod choinkę kolejno: kosmetyki i perfumy, pieniądze, a następnie coś z kategorii: ubrania, obuwie, akcesoria. Nieco inaczej wygląda to u mężczyzn, którzy w pierwszej kolejności stawiają na pieniądze, następnie na elektronikę, a dopiero potem na kosmetyki i perfumy oraz produkty powiązane z hobby, np. książki.
Pandemia zwiększyła popyt na upominki dla aktywnych
W tym roku, większą popularnością cieszą się też podarunki z kategorii: sport i zdrowie. Z badania, przeprowadzonego na zlecenie producenta rowerów - firmy KROSS wynika, że prawie co dziesiąty z nas planuje obdarować swoich bliskich prezentami z tej dziedziny. Jednocześnie, połowa tej grupy wyda na nie więcej niż przed rokiem. Wygląda na to, że po miesiącach spędzonych w domu, czujemy potrzebę, by zadbać o swoją kondycję.
Wśród „sportowych” prezentów pierwsze miejsce zajmują: odzież, obuwie i akcesoria, które wskazało 62 proc. ankietowanych. 27 proc. planuje obdarować swoich bliskich smartwatchem. Na kolejnych miejscach znalazły się akcesoria rowerowe (21 proc. badanych), rower, pulsoksymetr i akcesoria narciarskie (po 16 proc.). Hulajnogi, rolki, wrotki i łyżwy otrzymały natomiast 14 proc. wskazań.
- W sytuacji, gdy przez wiele miesięcy byliśmy mniej aktywni, nie dziwi fakt, że planując świąteczne prezenty, myślimy o poprawie kondycji naszej i naszych bliskich. Sportowa odzież, akcesoria czy sprzęt, taki jak rowery czy rolki, to odpowiedź na potrzeby, które obserwujemy w gronie najbliższych – mówi Kacper Sosnowski z zarządu firmy KROSS.
Kupujemy każdemu, kto siedzi przy wigilijnym stole
Z pewnością kreatywność i wyobraźnia przydadzą się zwłaszcza przed świętami. Wyniki badania, zleconego przez Empik pokazują bowiem, że w Polsce najczęstszą praktyką jest obdarowywanie każdego, z kim zasiadamy do wigilijnego stołu. Taki model obowiązuje w domach 62 proc. ankietowanych.
W niektórych rodzinach upominki pod choinką znajdują tylko dzieci (16 proc. odpowiedzi), a co dziesiąty ankietowany uczestniczy w rodzinnej składce prezentowej. Tyle samo osób losuje, kogo przyjdzie im obdarować.
Źródło: Empik
Polacy najczęściej wręczają prezenty swoim małżonkom i partnerom (59 proc.), dzieciom i wnukom (56 proc.) oraz rodzicom (53 proc.). Ponad 1/3 badanych szykuje także niespodzianki dla swojego rodzeństwa. Co ciekawe, prawie co czwarty z nas planuje upominek dla bliskiej osoby spoza rodziny – przyjaciela albo znajomego. Natomiast tylko 12 proc. ankietowanych zamierza obdarować członków dalszej rodziny.
A skąd czerpiemy pomysły na prezenty? Z badania, zleconego przez Empik wynika, że niemal połowa z nas korzysta z listy przygotowanej przez obdarowywanego. Niektórym ankietowanym inspiracji dostarczają również wystawy i półki sklepowe - 42 proc. Polacy chętnie sięgają też po rady znajomych i rodziny – z rekomendacji najbliższych korzysta 40 proc. ankietowanych. Tylko 17 proc. badanych zadeklarowało natomiast, że na wszystkie pomysły wpadli sami.
- Coraz więcej klientów rezygnuje z kupowania na ostatnią chwilę, dotyczy to zarówno niezbędnych produktów spożywczych, ale też upominków dla najbliższych. Część z nich skorzystała już np. z rabatów w ramach Black Friday czy Black Week. Powodem jest pandemia, która wymusza większą roztropność. Konsumenci rozkładają więc swoje zakupy i budżety w czasie – mówi Marta Drzewiecka, ekspertka firmy Newbridge Poland, dewelopera obiektów handlowych.
W tym roku będzie trochę oszczędniej
Pandemia COVID-19 nie tylko zwiększyła naszą ostrożność, ale też przełożyła się na cięcia w wydatkach, które - według Deloitte - spadną w tym roku o 29 proc. Oznacza to, że z okazji Bożego Narodzenia wydamy średnio 1 318 zł, o czym pisaliśmy więcej tutaj: Jakie będą tegoroczne święta? (mieszkanie.pl)
Co ciekawe, najmniej zamierzamy ograniczać się kupując prezenty dla bliskich. W tym przypadku nasze wydatki będą mniejsze tylko o 8 proc. w porównaniu do zeszłego roku i wyniosą średnio 680 zł.