Inwestowanie w lokale użytkowe wymaga grubszego portfela

Sklepy, salony urody i kawiarnie – to tylko niektóre z punktów handlowo-usługowych, powstających masowo na osiedlach. Z reguły ich powierzchnia nie przekracza 100 mkw., a ceny to co najmniej kilka lub kilkanaście tys. zł za 1 m2


O czym przeczytasz?

Kawiarnia - lokal usługowyDo tego, że lokale usługowe to standard na nowych osiedlach mieszkaniowych nie trzeba już nikogo przekonywać. Serwis Dompress.pl sprawdził, w których inwestycjach deweloperzy mają jeszcze na sprzedaż takie nieruchomości, jaka jest ich popularność oraz ceny. Jak wynika z raportu, lokale usługowe mają najczęściej do 100 mkw., jednak zdarzają się także nieruchomości o powierzchni dochodzącej do 1 tys. mkw., a w przypadku inwestycji apartamentowych – kilku tysięcy mkw. W zdecydowanej większości przypadków deweloperzy wystawiają je na sprzedaż, choć czasami sami zajmują się ich wynajmem. Ceny zakupu zależą przede wszystkim od lokalizacji osiedla i jego standardu, np. w Warszawie 1 mkw. lokalu pod usługi można kupić już za około 7 tys. zł. 

Lokale to osiedlowy must-have  

Firma deweloperska Develia oferuje lokale usługowe przede wszystkim w inwestycjach położonych w centrach miast i większych, wieloetapowych projektach. Stawia raczej na mniejszy metraż. 

- Do oferty staramy się wprowadzać lokale o możliwie małej powierzchni, tj. od 60 mkw. do 100 mkw. z opcją łączenia – informuje Paweł Ruszczak, p.o. prezesa spółki Develia. 

Na mniejszą powierzchnię stawia także deweloper Eco Classic. 

- Mamy w sprzedaży pojedyncze lokale usługowe we wszystkich inwestycjach mieszkaniowych, np. w Apartamentach Przy Arsenale w Śródmieściu Warszawy oferujemy lokale o powierzchni 36-65 mkw. w cenie od 15 tys. zł za 1 mkw. W inwestycji Moja Północna na Tarchominie powierzchnia lokali wynosi natomiast 50-70 mkw., a ceny zaczynają się od 7 tys. zł za 1 mkw.– wymienia Zuzanna Należyta, dyrektor ds. handlowych w Eco Classic. 

Znacznie mniej zapłacimy na osiedlu Wolne Miasto, a więc gdańskiej inwestycji tego dewelopera, gdzie ceny zaczynają się od 5,7 tys. zł za 1 mkw. 

Nieco większe lokale pod handel i usługi ma w ofercie firma Atal.   

- W łódzkiej inwestycji Apartamenty Drewnowska 43 mamy w sprzedaży lokale o metrażu 70-101 mkw. W poznańskim projekcie Rezydencja Chwaliszewo wolne są lokale o powierzchni 106-272 mkw., a w gdańskiej inwestycji Przystań Letnica  lokalo metrażu 52-168 mkw. –  informuje Zbigniew Juroszek, prezes spółki Atal, zapewniając, że punkty usługowo-handlowe są bardzo ważnym elementem osiedli, ponieważ ułatwiają mieszkańcom kompleksowe załatwienie codziennych spraw 

–  Dlatego już na etapie planowania i projektowania inwestycji rozważamy aranżację przestrzeni pod tego typu funkcje. Wybieramy najbardziej dogodne położenie lokali, aby były łatwo dostępne oraz widoczne z ulicy i przyporządkowujemy do nich miejsca parkingowe – dodaje Zbigniew Juroszek 

Ceny zależą od standardu osiedla  

Z analizy serwisu Dompress.pl wynika, że na rynku dostępne są także lokale znacznie większe i droższe, w przeliczeniu na 1 mkw. Przykładem jest warszawskie osiedle Bliska Wola, na którym deweloper J.W. Construction zaplanował pasaż handlowy oraz dwupoziomową część gastronomiczną.  

W inwestycji powstanie 27 lokali usługowych od 18 aż do 910 mkw. 

- W ofercie zostały nam ostatnie dwa lokale w cenie od 12,3 tys. zł za 1 mkw. – informuje Małgorzata Ostrowska, członek zarządu J.W. Construction. 

Jeszcze większe lokale znajdą się w Hanza Tower, apartamentowo-komercyjnej inwestycji spółki, położonej w centrum Szczecina, której budowa zakończy się w tym roku. Będą miały od 77 do 2,3 tys. mkw., a ceny wynoszą od około 9 do prawie 17 tys. zł. za 1 mkw. 

- Wszystkie lokale położone na parterze mają niezależnwejścia i bardzo dobrą ekspozycję. Powierzchnia usługowa zajmuje w tym obiekcie ponad 6 tys. mkw., z czego strefa SPA z basenem 1 tys. mkw. – wyjaśnia Małgorzata Ostrowska. 

Propozycja dla inwestorów 

Deweloperzy potwierdzają też, że klienci coraz częściej rozważają zakup lokali usługowych w celach inwestycyjnych. 

O trendzie mówi m.in. Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Home Invest. 

W związku z sytuacją, spowodowaną przez COVID-19, zakup nieruchomości w postaci mieszkania albo lokalu usługowego wydaje się najbezpieczniejszą inwestycją. Lokalny handel zawsze obroni się w dobrych lokalizacjach – przekonuje Janusz Miller. 

Choć zdecydowana większość deweloperów przeznacza osiedlowe lokale usługowo-handlowe na sprzedaż, są spółki, które przyjęły inną strategię.  

- Na chwilę obecną lokale usługowe zamierzamy pozostawić w zasobach firmy i planujemy jedynie ich wynajem - informuje Agata Zambrzycka, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Aria Development. 

Warto dodać, że inwestowanie w lokale użytkowe różni się od popularnego inwestowania w mieszkania na wynajem. Z jednej strony, ryzyko ogranicza fakt, że właściciel nie podlega Ustawie o ochronie praw lokatorów, ale jest też szereg minusów, np. wyższe opodatkowanie, większe trudności ze znalezieniem najemcy, czy konieczność dysponowania większym kapitałem, czego powodami są: wyższy wymagany wkład własny, brak możliwości skredytowania VAT-u czy wyższa marża.  

Artykuły, które mogą Cię zainteresować