Fotel Tulipan Teresy Kruszewskiej. Jak niezwykły projekt zakwitł na nowo

Na swą premierę czekał od 1973 r. Jego produkcję rozpoczęła w tym roku firma FAMEG. Poznaj piękny polski projekt i wybitną postać jego autorki


O czym przeczytasz?

Teresa Kruszewska Tulipan FAMEG

Fotel Tulipan. Kwiat z Fabryki Mebli Giętych

Polski powojenny design doczekał się w tym roku kolejnej niezwykłej reedycji. Firma FAMEG wprowadziła do produkcji fotel Tulipan, legendarny projekt Teresy Kruszewskiej z 1973 roku. Prototyp fotela tulipan, tak jak wiele innych projektów tej projektantki powstał w Fabryce Mebli Giętych w Radomsku (dziś FAMEG) i niemal pół wieku czekał na wdrożenie do produkcji seryjnej. Tapicerowany fotelik był oryginalnie jednym z elementów zestawu mebli wypoczynkowych. Kielichowata, organiczna forma fotela była efektem badań nad możliwościami plastycznymi sklejki, które Teresa Kruszewska prowadziła od lat 50. Projekt cechuje niezwykłe połączenie subtelnej formy z funkcją. Świadome myślenie jednocześnie o estetyce i właściwej konstrukcji jest charakterystyczne dla tej projektantki. Premiera nowej odsłony fotela odbyła się w lutym, podczas targów Arena Design 2020 w Poznaniu.

Teresa Kruszewska fotel Stokrotka

Teresa Kruszewska. Projektantka nowoczesności

Teresa Kruszewska to polska projektantka mebli, architektka wnętrz, wykładowczyni akademicka i profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Była jedną z czołowych przedstawicielek polskiego powojennego wzornictwa użytkowego. Jej najbardziej znane projekty, oprócz kompletu Tulipan (1973), to: krzesło Muszelka (1956), zwrotne fotele dla dzieci (1961), komplet Stokrotka (1971), fotel Tubus (1965) czy fotel z siedziskiem wyplatanym z igielitu (1958-62). Meble projektu Teresy Kruszewskiej znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, a także w VITRA Design Museum w Weil am Rhein w Niemczech.

Projekty Teresy Kruszewskiej cechuje konstrukcyjna i formalna prostota oraz elastyczność proponowanego rozwiązania (meble „rosnące” z dziećmi, wielofunkcyjne). Projektantka swoje pomysły zawsze opierała na zdefiniowaniu potrzeb użytkownika i zasadach ergonomii. Ceniła polski folklor i tradycyjne rzemiosło. Wykorzystywała głównie naturalne materiały. Zawsze podkreślała aspekt humanistyczny swojej pracy. Projektantka dostrzegła potencjał tkwiący w drewnianej sklejce, materiale o niezwykłej plastyczności i możliwości formowania, pozwalającym na eksperymenty konstrukcyjne. Ważnym tematem w twórczości Teresy Kruszewskiej było projektowanie mebli i zabawek dla dzieci. Prace projektantki nie straciły na aktualności i do tej pory zachwycają formą i funkcjonalnością.

Profesor Teresa Kruszewska urodziła się w Warszawie w 1927 r. Przed wojną uczęszczała do słynnej prywatnej szkoły żeńskiej im. Cecylii Plater-Zyberkówny. Należała do Szarych Szeregów. W czasie Powstania Warszawskiego była sanitariuszką w szpitalu zorganizowanym w jej szkole. W 1946 r. podjęła studia w warszawskiej Akademii Sztuk Plastycznych (późniejszej Akademii Sztuk Pięknych), na Wydziale Architektury Wnętrz, u prof. Jana Kurzątkowskiego, któremu zawdzięczała swoje podejście do projektowania. Z ASP w Warszawie była związana przez całą swoją karierę zawodową. Jako profesor prowadziła na swoim macierzystym wydziale Pracownię Projektowania Mebli.

Od 1955 roku współpracowała ze Spółdzielnią Artystów ŁAD. W 1959 r. zaprojektowała jedno z pokazowych wnętrz nowo wybudowanego Osiedla Młodych (pięć mieszkań oddano wówczas do zaprojektowania twórcom związanym z ŁAD-em). Mieszkania miały plan otwarty, ściany działowe zastąpiły meblościanki projektu Stanisława Kucharskiego. Teresa Kruszewska zagospodarowała wnętrze meblami m.in. swojego projektu. Sama projektantka do końca mieszkała przy ul. Szklanych Domów.

W 1963 r. Terasa Kruszewska trzy miesiące spędziła na stypendium w Finlandii, odbywając m.in. praktyki w pracowni Alvara Aalto. Później wspominała, że w Skandynawii spotkała się z bardzo podobnym do swojego sposobem projektowania: użyciem naturalnych materiałów, dbałością o konstrukcję i ergonomię, prostotą i szukaniem idealnego wyważenia pomiędzy estetyką i funkcjonalnością.

W 1966 roku, dzięki swojemu zwycięskiemu projektowi wyposażenia Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie-Prokocimiu, Teresa Kruszewska wyjechała na roczne stypendium do Rhode Island School of Design w Providence w Stanach Zjednoczonych. Wykonany tam komplet dla przedszkolaka Rhode Island trafił do kolekcji Vitra Museum.

Przez wiele lat wybitna projektantka była związana z Fabryką Mebli Giętych w Radomsku (dzisiaj FAMEG) gdzie powstało wiele prototypów mebli przez nią zaprojektowanych.

Teresa Kruszewska zmarła w 2014 r. w Warszawie. Została pochowana na Cmentarzu Powązkowskim.

Zdjęcia pochodzą ze strony producenta: fameg.pl

Artykuły, które mogą Cię zainteresować