Polska projektantka w gronie najlepszych. Niezwykły projekt Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej w Muzeum Designu w Londynie

Dziewięciu topowych designerów z całego świata stawiło czoła sytuacji związanej z lockdownem. Teraz efekty ich zdalnej pracy są prezentowane na wystawie w Muzeum Designu w Londynie. Jak, na tle innych, wypada projekt Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej?

Projekt Connected (Połaczeni) to wspólne przedsięwzięcie Muzeum Designu w Londynie oraz Stowarzyszenia Handlowego Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (American Hardwood Export Council – AHEC) i brytyjskiego zakładu produkcji mebli Benchmark Furniture. 

Do projektu zaproszono dziewięcioro utalentowanych projektantów z różnych krajów. Poza Marią Jeglińską-Adamczewską z Polski, byli to: Jaime Hayon (Hiszpania), Ini Archibong (Szwajcaria), Maria Bruun (Dania), Heatherwick Studio (Wielka Brytania), Sebastian Herkner (Niemcy), Sabine Marcelis (Holandia), Studiopepe (Włochy) oraz Studio Swine (Wielka Brytania/Japonia).  

Przed uczestnikami projektu postawiono zadanie stworzenia stołu i siedzisk, na użytek własny, dostosowanych do pracy w domu i nowego trybu życia związanego z pandemiąDo stworzenia mebli projektanci mieli do wyboru trzy, pozyskiwane w sposób zrównoważony, gatunki amerykańskiego drewna liściastego: czerwony dąb, klon lub wiśnię. Podstawą projektu było przesłanie zrównoważonego rozwoju. 

Rzemieślnik przy pracy

Celem tego wyjątkowego eksperymentu, jest przesuwanie granic twórczych związanych z wykorzystaniem drewna oraz zbadanie, w jaki sposób projektanci i wykonawcy mebli musieli dostosować swoją pracę do ograniczeń wynikających z pracy zdalnej. 

 Justin McGuirk, naczelny kurator w Muzeum Designu, tak skomentował projekt: 

Pandemia zmusiła każdego z projektantów do nowego spojrzenia na swoje domowe biuro czy warsztat i swoje rzeczywiste potrzeby. Projekt „Connected” okazał się dla nich rzadką okazją do zaprojektowania czegoś dla siebie, przy czym głównym wyzwaniem było zdanie się w całości na komunikację cyfrową. Taki projekt nie mógł być bardziej odpowiedni do aktualnej sytuacji i jesteśmy zachwyceni uzyskanymi efektami prac.

Od obu stron projekt wymagał innowacyjnego podejścia do realizacji zadań, opierającego się m.in. na udziale w licznych wideokonferencjach, dzięki którym możliwe było urzeczywistnienie wizji twórczych projektantów. Taki tryb pracy oznaczał konieczność obdarzenia rzemieślników pełnym zaufaniem, ponieważ projektanci pozbawieni byli fizycznego kontaktu ze swoimi przedmiotami podczas ich wytwarzania w zakładzie. 

Powstało dziewięć bardzo oryginalnych i różniących się od siebie projektów. Interpretacje projektantów i ich sposoby realizacji wytycznych okazały się niezwykle kreatywne i różnorodne. Każdy z projektantów podszedł do zadania trochę inaczej, jednak wszystkie propozycje odznaczały się wysokim poziomem złożoności wykonania oraz odznaczały się ogromną dbałością o szczegóły.

Stół i siedziska projektu Jaimego Hayona

Słynny hiszpański projektant Jaime Hayon stworzył wieloelementową konstrukcję, która stanowi wspólną przestrzeń do pracy, zabawy, spożywania posiłków i spędzania czasu z rodziną. Stół został zaprojektowany na wzór szwajcarskiego scyzoryka. Jego elementy można otwierać i wysuwać, w zależności od pożądanej w danym momencie funkcji. Schowki i półki umieszczone zostały na drewnianych prowadnicach, co wymagało niezwykle precyzyjnego wykonania. W stołkach wycięto otwory w kształcie „uśmiechniętej buźki”. Zestaw powstał z wiśni amerykańskiej, zaimpregnowanej olejem bezbarwnym.

Rysunek Jaimego Hayona

Heatherwick Studio z Wielkiej Brytanii zwraca szczególną uwagę na biofilię, umieszczając w nogach-donicach z klonu amerykańskiego rośliny. Drewniane elementy zostały wykonane na maszynie CNC i połączone za pomocą zacisków ze szklanym blatem. Po trzech miesiącach spędzonych przy tym samym biurku podczas licznych wideokonferencji, pracownicy studia zapragnęli powrotu do natury, a przestrzeń wokół siebie zaczęli postrzegać jako mini studio telewizyjne - to, co znajduje się za daną osobą i wokół niej może być teraz obserwowane przez cały świat. W zaprojektowanym zestawie znalazł się również niski regał z wyprofilowanymi drewnianymi słupkami-stojakami na rośliny i szklanymi półkami oraz siedzisko tapicerowane futrem gotlandzkim, z wyprofilowaną podstawą nawiązującą do pozostałych elementów.

Szklany blat na nogach donicach z roślinami

Jeszcze inaczej do tematu podeszła Sabine Marcelis z Holandiiktóra stworzyła Candy Cubicle – zestaw, który przechodzi z „trybu pracy” w „tryb ukrycia”. Element zaskoczenia oparty na funkcjonalnym wnętrzu kubika, pokrytym jaskrawożółtym lakierem, inspirowany jest sceną z filmu „Pulp Fiction”, w której głównym rekwizytem jest walizka. Wewnątrz zestawu znajdują się: półki na książki, przegrody na komputer, wysuwana szafka z szufladami oraz okrągły stołek wykonany z nakładanego na siebie i toczonego litego klonu. Wszystkie elementy umieszczono na dopasowanych kolorystycznie żółtych kółkach, pozwalających na łatwe zamknięcie zestawu po zakończonym dniu pracy.

Candy Cubicle Sabine Marcelis

Arco Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej to, na pierwszy rzut oka, dość klasyczny, jednak nowoczesny i lekki zestaw stołu i krzesłami, wykonanych z wiśni amerykańskiej. W tym przypadku cała wirtuozeria tkwi w detalach. Projekt inspirowany jest rzeźbiarskimi formami i architekturą benedyktyńskich opactw. Stół powstał z desek starannie dopasowanych pod względem usłojenia. nogi stołu, ustawione pod kątem w stosunku do blatu, mają nietypowy kształt ćwierćksiężyców, zapewniając odpowiedni rozkład naprężeń na blacie dzięki metalowym wstawkom. Wyprofilowane krzesło, Mimo że z wyglądu wszystko wydaje się strukturalnie proste, odpowiada krzywiznom ciała. Boczne panele krzesła wykonane są techniką klepkową, zaczerpniętą z bednarstwa.

Projekt Arco Marii Jeglińskiej-Adamczewskiej

 

Maria Jeglińska-Adamczewska to polska projektantka urodzona w 1983 r. we Francji. W 2007 r. ukończyła studia w dziedzinie wzornictwa przemysłowego na ECAL (Uniwersytecie Sztuki w Lozannie, w Szwajcarii). Zdobyła stypendium fundacji IKEA, które umożliwiło jej pracę dla Galerie kreo w Paryżu, Konstantina Grcica w Monachium oraz Aleksandra Taylora w Londynie. W 2012 r. Maria Jeglińska-Adamczewska otworzyła swoje Biuro Projektowania i Badań (Office for Design & Research). Jej zainteresowania kreatywne obejmują m. in. projekty z zakresu wzornictwa przemysłowego, projektowanie wystaw, jak również projekty oparte na pracy badawczej w dziedzinie designu. Projektantka jest przekonana, że w dzisiejszym świecie badania mogą prowokować i generować odpowiedzi na istniejące pytania i potrzeby. Do jej klientów należą m. in.: Ligne RosetVitraSt Etienne Design Biennale czy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Prace Marii Jeglińskiej są regularnie wystawiane na całym świecie, m. in. w Centre Pompidou Metz oraz na Triennale di Milano. Była m.in. jedną z kuratorek i autorką polskiego pawilonu na inauguracji London Design Biennale we wrześniu 2016 r. W 2018 r. została dyrektorką kreatywną Targów ARENA DESIGN w Poznaniu.

Stół i krzesła proj. Marii Jeglińskiej

Międzynarodowy projekt Connected został zaprezentowany w ramach London Design Festival 2020. Wydarzenie tym razem odbyło się częściowo wirtualnie. Wszystkie prototypy, stworzone na podstawie przygotowanych projektów, zostały zaprezentowane w ramach instalacji Connected w Muzeum Designu w Londynie. Wirtualną wersję wystawy Connected możemy podziwiać na stronie projektu: https://www.connectedbydesign.online/

Zdjęcia: materiały prasowe

Artykuły, które mogą Cię zainteresować